AgroTransilvania Cluster, în colaborare cu Universitatea și Centrul de Cercetare din Wageningen și Univeristatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca au organizat în 10 septembrie  worksopul de management strategic interactiv destinat fermierilor și consilierilor în agricultură.

Programul evenimentului a cuprins:

– Deschiderea eveneimentului a fost realizată de Prof. Dr. Felix Arion, director al Departamentului de Științe Economice USAMV Cluj / Director General AgroTransilvania Cluster.

– Prezentarea Dezvoltării strategiilor în practică aplicate de agricultorii și producătorii români de produse lactate.

– Workshop de management strategic interactiv moderat de domnul Bert Smit de la Universitatea și Centrul de Cercetare din Wageningen și susținut de domnul Pieter Helfferich, Agriprogress / Helfferich Consult SRL.

Participanții invitați au fost reprezentanți ai universităților organizatoare și ai AgroTransilvania Cluster, fermieri, producători locali de produse lactate, consilieri în agricultură, membri ai universității, cadre didactice.

Relevanța managementului strategic

Condițiile în care fermierii lucrează în zilele noastre se schimbă rapid. Aceste schimbări de condiții necesită un nivel superior de antreprenoriat pentru fermieri (Beldman și colab., 2013a). În zilele trecute, fermierii trebuia doar să fie sănătoți și puternici pentru a putea munci perioade îndelungate. În deceniile recente, antreprenoriatul a devenit un important aspect al agriculturii și va fi din ce în ce mai mult în viitorul apropiat. Evoluțiile pe piață (globalizare, certificare, cerințe privind siguranța alimentelor și altele), în politica agricolă (reforma politicii agricole comune a UE, negocieri privind tratatele comerciale etc.) și în societate în general (îngrijorarea crescândă cu privire la mediu, natură, biodiversitate, peisaj, bunăstarea animalelor, resurse naturale, dar și criza financiară care influențează piața și politica) solicită un nivel mai ridicat de antreprenoriat (Smit, 2004). Nu există o direcție unidirecțională disponibilă pentru dezvoltarea viitoare a fermelor, fermierii trebuie să își găsească propriile rute de urmat.

Managementul strategic interactiv (ISM) are prezintă trei principii:

1. accentul pe antreprenor;

2. interacțiunea cu mediul; și

3. concentrarea pe progresul real sau acțiunile antreprenorului.

Centrul de cercetare economică din Wageningen, parte a Universității și centrului de cercetare din Wageningen, a dezvoltat conceptul ISM utilizând principiile managementului strategic care au fost descrise mai sus. Conceptul a fost făcut practic prin dezvoltarea unui instrument, SMT (Instrument de management strategic) și a fost utilizat în mai multe cursuri și traininguri în Olanda și alte țări europene. Exemple în acest sens sunt descrise în raportul „Agricultură cu viziune”.

În cadrul workshopului au fost dezbătute următoarele subiecte:

– Introducere în principiile antreprenoriatului;

– Introducere în conceptul din spatele SMT, diferitele părți, procedurile de utilizare a SMT și a rezultatelor (în general și câteva exemple din practică);

– Exercițiu pentru un exemplu în România, analizând și discutând un caz din viața reală bazat pe SMT șirecomandări pentru respectivul fermier;

– Concluzii și monitorizare.